ОНЛАЙН КУРС ПРИНЦИПИ НА СПИРИТИСТКАТА ДОКТРИНА
Урок 45 Морални и интелектуални способности у човека, Влияние на Организма
Морални и интелектуални способности у човека
361. Откъде произлизат у човека неговите морални качества, добри или лоши?
"Те са на Духа, който е инкарниран в него. Колкото по-чист е този Дух, толкова по-склонен към добро е човекът."
а) Тогава от това следва, че един добър човек е инкарнация на един добър Дух, а порочния човек е на един лош Дух?
"Да; но по-скоро кажете порочния човек е инкарнация "на един несъвършен Дух ", защото в противен случай някой може да повярва, че съществуват завинаги лоши Духове, които наричате демони."
362. Какъв е характерът на индивидите, в които са инкарнирани неразумни и фриволни Духове?
"Тези индивиди са вятърничави, злонамерени и понякога зловредни.
363. Има ли Духове някакви страсти, които Човечеството не споделя?
"Не; ако имаха, биха ви ги съобщили."
364. Един и същи Дух ли придава на човек и моралните, и интелектуалните качества?
"Със сигурност, те се дължат на степента на напредък, до която се е издигнал. Човек няма два Духа в себе си."
365. Как така някои хора, които са много интелигентни, което индикира, че в тях си имат инкарнирани висши Духове, в същото време са изключително порочни?
„Това е така, защото Духовете, инкарнирани в тези хора, не са достатъчно пречистени, и които поради това се поддават на влиянието на други Духове, по-несъвършени. Духът прогресира осъществявайки едва забележимо възходящо движение нагоре; но този напредък не се осъществява едновременно във всички посоки. В един период от своето съществуване той може да напредне в науката, а в друг - в морала си. "
366. Какво трябва да мислим за мнението, според което различните интелектуални и нравствени способности на човек са продукт на толкова много различни духове, инкарнирани в него, всеки един с различна склонност?
"Ако размислите ще признаете, че това е абсурдно. Духът трябва да има всички склонности. За да напредне, той се нуждае от единна и неделима воля. Ако човека беше една смесица от различни духове тази единна воля нямаше да съществува и на него щеше да му липсва индивидуалност, защото при смъртта му всички тези Духове щяха да формират едно ято птици избягали от клетката. Хората често се оплакват, че не разбират определени неща и въпреки това любопитно е да се види как умножават трудностите, когато имат достъпни едни много прости и естествени обяснения! Дори и в този случай хората приемат следствието за причина. По отношение на човека те сториха същото, което езичниците сториха с Бог, като вярваха в съществуването на толкова много богове, колкото явления съществуват във Вселената; въпреки че по-разумните, съжителстващи с тях, в тези явления виждаха единствено разнообразие от последици, които имат една и съща причина - Бог."
Коментар на Кардек: Физическият и нравственият свят ни предлагат по отношение на тази тема множество точки на подобие. Докато вниманието на човечеството беше ограничено до появата на природни явления, те вярваха в съществуването на много видове материя. В днешно време се вижда, че всички онези явления, колкото и да са разнообразни, много вероятно да са само един резултат от модификациите на една единствена елементарна материя. Различните способности на човешкото същество са прояви на една и съща причина, която е душата или инкарнирания Дух, а не няколко души, точно както различните звуци на органа са продукт на един и същи въздух, а не на толкова много видове въздух, колкото са и звуците. Според такава една система би следвало, че когато човек придобие или загуби определени способности, определени склонности, това би означавало, че точно толкова Духове са дошли да го обитават или са го оставили, което би го превърнало в едно множествено същество без индивидуалност, а следователно и без отговорност. Освен това тази теория е опровергана от многобройните прояви на Духове, които категорично доказват своята индивидуалност и самоличност.
Влияние на Организма
367. Обединявайки се с тялото Духът идентифицира ли се с материята?
"Материята е само обвивката на Духа, както облеклото е за тялото. Обединявайки се с нея, Духът запазва характеристиките на духовната природа."
368. Духът упражнява ли способностите си в цялата им пълнота след съединението си с тялото?
"Проявата на способностите зависи от органите, които служат за техен инструмент. Грубостта на материята ги отслабва."
а) Тогава изглежда, че материалната обвивка е една пречка за свободното проявление на способностите на Духа, както матовото стъкло е за свободното излъчване на светлината?
"Да, като едно много непрозрачно стъкло."
Коментар на Кардек: Действието, което грубата материя упражнява върху Духа може да се сравни с калната вода върху предмет, потопен в нея, който губи свободата си на движение.
369. Свободното упражняване на способностите на душата подчинено ли е на развитието на органите?
„Тези органи са инструментите за проявление на способностите на душата, проявление, което е в зависимост от развитието и степента на усъвършенстване на органите, както съвършенството на една работа зависи от самия инструмент за нейното изпълнение.“
370. От влиянието на органите може ли да се изведе съществуването на една връзка между развитието на мозъка и развитието на нравствените и интелектуални качества?
"Не бъркайте следствието с причината. Духът винаги разполага със способностите, които му принадлежат; но не органите дават способностите, а способностите дават импулс на органите за развитие."
а) От тук можем ли да заключим, че разнообразието от наклонности сред хората произхожда единствено от състоянието на Духа?
„Термина „ единствено “ не изразява съвсем точно какво се случва. Принципът за това разнообразие почива в качествата на Духа, който може да бъде повече или по малко напреднал. И все пак трябва да се вземе предвид влиянието на материята, която затруднява всеки човек, повече или по-малко, в упражняване на неговите способности. "
Коментар на Кардек: Духът, когато се инкарнира, донася със себе си определени характерни предразположености, и ако допуснем, че за всеки един кореспондира един орган в мозъка, то означава, че развитието на мозъчните органи ще е следствие, а не причина. Ако принципа на способностите му се намираше в органите му, човекът би бил една машина, без свободна воля и без отговорност за своите действия. Тогава ние щяхме да сме принудени да признаем, че най-големите гении - хората на науката, поетите, художниците - са такива единствено, защото шанса им е дал специални органи, откъдето би следвало, че без тези органи, те нямаше да са гении, и че така и най-глупавият сред хората можеше да станат един Нютон, един Вергилий или един Рафаело, при условие, че са им дадени определени органи. Още по-абсурдна се оказва подобна хипотеза, ако я приложим към моралните качества.
Всъщност, според тази система, един свети Винсент де Пол, ако беше надарен от природата с такъв или такъв орган, можеше да бъде един престъпник, и най-големият от престъпниците, ако не му достигаше само един определен орган, можеше да стане един свети Винсент де Пол. Ако признаем точно обратното, че нашите специални органи, ако съществуват, са едно следствие, и се развиват чрез упражняване на способностите, както мускулите се развиват с движението, ние няма как да достигнем до някакво нерационално заключение.
Нека използваме едно тривиално, но истинно сравнение. По определени физиономични признаци ние разпознаваме един човек, пристрастен към пиенето. Тези признаци ли го правят пияница, или неговото пиянство отпечатва тези черти върху него? Може да се каже, че органите получават отпечатъка на нашите способности.
Книга на Духовете“ онлайн от този списък с книги: http://spiritismallankardecbg.blogspot.com/p/blog-page_60.html
Очакваме вашите коментари, въпроси или просто мнение под статията в сайта или във фейсбук група Спиритизъм/ Spiritism - https://www.facebook.com/groups/704234613047102/
Всички досегашни уроци от онлайн курса може да намерите тук: http://spiritismallankardecbg.blogspot.com/p/blog-page_12.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар