Преводи на оригинални творби на френския професор педагог и основател на Спиритизма Алан Кардек, послания на медиума Шико Шавиер и други автори по теми като смъртта, живота в отвъдното, прераждането, изкуплението, самоубийството, обсебването, болестите, духовете и помощ за живите загубили свои близки.

сряда, 20 юни 2018 г.

Мадам Анна Белвил - един дух в средно положение

Случаят е откъс от книгата "Heaven and Hell" на Алан Кардек

Мадам Анна Белвил - един дух в средно положение

След едно дълго и много болезнено заболяване тя умира на 35 годишна възраст. Жизнена, остроумна, надарена с рядък интелект, с ясна преценка и висок морал, отдадена съпруга и майка, тя също притежаваше необичайна сила на характера и един ум толкова плодороден на ресурси, че тя никога не грешеше, когато вземаше решение кое е най-доброто, което да направи в най-критичните моменти на живота си. Без ненавист към онези, от които имаше най-основателна причина да се оплаква, тя винаги беше готова да се възползва от всяка възможност да им стори добро. Бидейки близки познати с нея от много години, ние бяхме проследили с интерес всички фази от нейния живот и всичките инциденти на неговия край.
Един нещастен случай доведе до ужасната болест, която я отнесе, след като я държа прикована за леглото си 3 години, една жертва на най-страшни страдания, които тя понесе докрая с геройски кураж и посред които нейната естествена жизнерадост никога не я изостави. Тя твърдо вярваше в съществуването на душата и на бъдещия живот, но не мислеше много за тях; всичките и мисли бяха концентрирани върху настоящия и живот, към който тя беше силно привързана, и все пак без да има какъвто и да е страх от смъртта и без да я е грижа за материалните радости, а точно обратното, живеейки много просто и справяйки се с лекота без това, за което нямаше средства да си осигури; но тя имаше един инстинктивен вкус за просторното и красивото и показваше този вкус и в най-малкия детайл. Тя копнееше да живее, не толкова заради себе си, колкото за децата си, на които тя  чувстваше, че е необходима; заради тях тя се държеше за  живота с изключителна упоритост. Тя знаеше нещо за Спиритизма, но без да го превърне в предмет за изучаване; тя проявяваше известен интерес в неговите учения и все пак това не успя да и даде една стабилна основа в убеждението и относно бъдещето. Тя го считаше за истина, но то не остави никакво дълбоко впечатление на ума и. Доброто, което тя извърши, беше подтикнато от една естетсвена, спонтанна склонност от нейна страна, а не от мисъл за наградите и наказанията на бъдещето.

Нейният живот беше отчаян от много време и тези около нея бяха подготвени да станат свидетели на нейното тръгване във всеки един момент: Тя самата вече не хранеше никакви илюзии по отношение на своето здравословно състояние. Един ден, когато съпругът и отсъстваше, тя усети как силите и я напускат и разбра, че часът и е настъпил; зрението и стана замъглено, умът и стана объркан и тя изпита цялата скръб на раздялата. Но идеята да умре преди съпругът и да се е върнал беше много болезнена за нея. Възбуждайки цялата енергия, която можеше да събере, тя си каза: "Не, аз няма да умра". Когато формира това решение, тя почувства как животът се връща обратно в нея и възстанови всичките си способности. Когато нейния съпруг се върна, тя му каза: "Аз умирах, но реших твърдо да те чакам, докато се върнеш при мен, защото все още има много неща, които да ти кажа". Тази борба между живота и смъртта беше поддържана от нея три месеца, който промеждутък от време в нейния случай беше  само едно продължително и най-болезнено умиране.

(Призоваване: денят след нейната смърт)

Благодаря, мили приятели, за това, че мислите за мен; но вие винаги сте били като родители за мен. Радвайте се с мен, защото аз съм щастлива. Уверете моя беден съпруг в това и наглеждайте децата ми. Аз отидох при тях веднага щом се случи моето освобождение.

Въпрос: Изглежда, че в твоя случай объркването не е продължило дълго, след като ти ни отговаряш с такава голяма яснота?

Отговор: Вие знаете колко много страдах аз и че понесох страданията си със смирение. Моето изпитание приключи. Аз все още не мога да кажа, че съм напълно освободена; но вече не страдам и това за мен е такова огромно облекчение! Този път аз действително съм напълно излекувана; но аз все още се нуждая от помощта на вашите молитви за да бъда способна впоследствие да дойда и да работя с вас.

Въпрос: Каква би могла да бъде причината за дългите ти страдания?

Отговор: Едно ужасно минало.

Въпрос: Можеш ли да ни разкажеш за това минало?

Отговор: Ах, оставете ме да го забравя за малко; аз платих такава тежка цена за него!


(Един месец след смъртта)


Въпрос:  Тъй като сега ти би трябвало да си напълно свободна и в състояние по-добре да опишеш твоята ситуация, ние ще се радваме много да получим по-подробно свидетелство от теб. Можеш ли да ни кажеш каква беше причината за твоята удължена смъртна агония? Защото ти беше три месеца между живота и смъртта.

Отговор: Благодаря, мили Приятели, за възпоменанията и молитвите ви! Колко много добро сториха те за мен и колко силно това допринесе за моето освобождение! Аз все още имам нужда да бъда подкрепяна; продължете да се молите за мен. Вие разбирате каква трябва да бъде молитвата! Вашите молитви не са общи формули, като молитвите на мнозина, които не знаят нищо за ефекта на една истинска молитва. Моите страдания бяха огромни; но те са щедро възнаградени; и на мен ми е позволено често да бъда с моите деца, които напуснах с такова съжаление! Аз удължих своите страдания заради моето собствено непоколебимо желание да живея; моето горещо желание да остана с децата си ме караше да се вкопчвам в материята с хватката на удавника; аз станах твърда в моята решимост и не исках да напусна нещастното тяло, от което въпреки това беше необходимо да се откъсна, и което за мен беше инструментът за толкова ужасно мъчение. Тази е истинската причина за моята продължителна смъртна агония. Моята болест и страданията, които издържах бяха едно изкупление за миналото, още един дълг изплатен и приключен.

Ах, мили приятели, ако се бях вслушала във вас колко по-различен щеше да е настоящия ми живот! Каква утеха щях да имам аз в последните си моменти и колко по-лесно това разделение щеше да е за мен, ако вместо да му се противя се бях оставила доверявайки се на Божията воля на течението което ме отнасяше! Но, вместо да погледна напред към бъдещето, което ме очакваше, аз гледах само в настоящето, което напусках!

Когато аз се завърна отново на земята обещавам ви ще бъда спиритист! Какво огромно разгръщане! Аз често идвам на вашите срещи за да слушам инструкциите, които ви се дават. Ако аз можех да разбера всичко това, докато бях на земята, моите страдания щяха да бъдат много намалени; но часът ми не бе дошъл. Сега аз разбирам добротата на Бог и Неговата справедливост; но аз все още не съм достатъчно напреднала за да не се занимавам с нещата от земния живот; особено децата ми ме привличат обратно към земята, вече не за да ги глезя, а за да ги наглеждам и да ги водя да следват пътя проправен от Спиритизма. Да, приятели мои; аз все още имам сериозни тревоги; една по-специална, от която зависи бъдещето на децата ми

Въпрос: Можеш ли да ни кажеш нещо за миналото, за което съжаляваш?

Отговор: Аз съм напълно готова да направя моята изповед! В един предишен живот аз съм била безразлична към страданието, виждала съм майка ми да страда без да изпитвам никаква жал към нея; аз се отнасях към страданията и като към въображаеми. Тъй като тя не беше принудена да лежи на легло, аз предполагах, че тя не страда в действителност и се надсмивах над нейното нещастие. Виждате ли как Провидението наказва!


(Шест месеца след нейната смърт)

Въпрос: Сега след като е изминало доста дълго време след като ти напусна твоята земна обвивка, бъди така добра да ни обрисуваш твоята ситуация и твоите занимания в духовния свят.

Отговор: По време на своя земен живот аз бях това, което се смята принципно за една добра жена; но аз ценях над всичко останало своя собствен комфорт. Въпреки, че аз бях естествено състрадателна, сигурна съм, че трябваше да съм способна да направя някаква болезнена саможертва за да облекча нечие нещастие. В настоящето всичко това е променено; аз съм все още себе си, но това Аз от предишните дни е претърпяло изменения. Аз все още извличам някои ползи. Виждам, че в духовния свят няма никакви други различия по ранг и състояние освен според личните заслуги, където милосърдният, макар и беден, е над високомерния богаташ, който унижавайки го му подхвърля милостиня. Аз наглеждам по-специално тези, които са измъчвани от семейни проблеми, загуба на близки или на богатство; моята мисия е да ги утешавам  и да ги окуражавам и аз съм щастлива да правя това.

АННА

Един важен въпрос се извежда от горе изложените факти - Може ли човешкото същество чрез усилие на волята да отложи крайното разделение на душата от тялото?


Отговор от духа на Свети Луи

Този въпрос, ако се отговори положително и без ограничения може да породи погрешни предположения. Един инкарниран дух може, при определени обстоятелства, да удължи своето телесно съществуване с цел да завърши даването на някои насоки, които той счита за абсолютно необходими; на него може да му бъде позволено да направи това, както в описания случай, така и в много други. Но това удължаване във всеки случай може да бъде само с кратка продължителност, защото на никой човек не може да бъде позволено да обърне реда на природата или да осъществи истинско завръщане към земния живот, когато последния е достигнал определения му срок. Нещо повече, от възможността за такова едно действие вие не трябва да подразбирате, че би могло това да е по принцип или че всеки индивид би бил способен да удължи собственото си съществуване по този начин. Като едно изпитание за духа или в интерес на една мисия, която трябва да бъде завършена износените органи могат да получат една добавка от жизнен флуид, която им позволява да добавят още няколко мига към телесното проявление на мисълта; но такива случаи са изключения, а не правило. Вие трябва да гледате на такива моментни удължавания на живота не като накърняване на непроменливостта на Божийте закони, а като последица от свободата на човешката душа, която в последния момент е съзнателна за мисията, която и е наложена и ще се бори, неподчинявайки се на смъртта, да изпълни това, което не е успяла да завърши. В някои случаи това също може да е едно наказание наложено върху един дух, който се съмнява във факта на бъдещия живот; такова удължаване на жизнеността носи със себе си удължаване на страданието.

СВЕТИ ЛУИ


Възможно е да се усети известна изненада от бързината, с която се случи освобождаването на този дух, въпреки привързаността ѝ към земния живот; но трябва да се отбележи, че това привързване не беше нито сетивно, нито материално; дори в известен смисъл то беше едно добродетелно чувство, защото бе предизвикано от тревогата за благополучието на нейните деца, които бяха много малки. Дамата, за която става въпрос, също трябва да помним, е дух със значителен напредък, както интелектуален, така и морален; една степен повече и тя щеше да бъде сред "щастливите духове". В нейния случай периспиритуалните връзки нямаха нищо общо с упоритостта, която произтича от самоопределянето на духа с материалните неща; по-скоро може да бъде казано, че физическия и живот беше отслабен от дълготрайното заболяване, а душата и се държеше единствено от няколко нишки, чието разкъсване тя се опитваше да предотврати. Но тя беше наказана за тази съпротива чрез удължаването на нейните страдания, които се дължаха на естеството на нейната болест, а не на някаква трудност при освобождението; и така когато последното се случи менталното объркване беше с кратка продължителност.

Още една точка, също толкова важна, която става очевидна от резултатите на това призоваване - както и при болшинството от призоваванията на който и да е дух, направени в различни периоди, повече или по-малко отдалечени от момента на смъртта - е промяната, която постепенно настъпва в идеите на духа и поради която ние сме в състояние да проследим неговия напредък; в коментирания сега случай тази промяна е показана не чрез пробуждането на по-добри чувства, а чрез едно по-правилно оценяване на фактите на съществуване. Следователно прогресът на душата след смъртта е един доказан от опита факт; живота в плътта е практическото приложение на прогреса осъществен от душата в другия свят, тест за новите решения, които е взела; алембик* (алхимичен термин за дестилационен механизъм), в който тя осъществява една нова степен на своето пречистване. Ако душата прогресира след смъртта ясно става, че нейната съдба не е неотменно определена в смъртта, защото фиксирането на нейната съдба би било, както вече показахме, отричане на прогреса. Бидейки невъзможно фиксацията и прогреса да съществуват едновременно, ние трябва да приемем от тези две алтернативи онази, която преминава двойното одобрение на опита и на разума.


(цялата книга онлайн за слушане https://soundcloud.com/kardecradio/sets/heaven-and-hell)


Няма коментари:

Публикуване на коментар